Mitt namn är Agnetha Levan och jag är utbildad förskolepedagog med 25 års erfarenhet inom skola och förskola. Läs mer...


Pedagogen är en blogg för alla nyfikna föräldrar, förskolepedagoger och ni som är intresserade av den digitala utvecklingen inom förskoleverksamheten. Här kommer jag guida er genom Jarambas och Jaramba Förskolas innehåll men även öppna upp för diskussioner kring barns utbildning.

På bloggen kommer vi att diskutera och reflektera kring olika ämnen som berör barnens utbildning. Ämnen som matematik, ordförståelse, läsning, naturvetenskap, musik, teknik med flera. Där alla kan inspireras och vara med i diskussionen kring dessa. Pedagogen är därför även en mötesplats. Vi vill gynna ett samarbete mellan pedagoger, föräldrar och alla intresserade för att utveckla Jaramba och skapa nya inslag i bloggen och appen efter behov och intresse.
Mer om mig
Min akademiska och pedagogiska bakgrund innefattar bland annat en Montessoriutbildning (0-6 år), en småbarnspedagogutbildning (1-3 år), förskollärarutbildning samt en handledarutbildning. Själv har jag två underbara barn som idag är 17 och 20 år.

Inom förskolan tycker jag att det är viktigt att ständigt våga utmanas, vara föränderlig, tänka kreativt och ta del av de senaste forskningsrönen. Det jag främst fascineras av inom förskoleverksamheten är kreativiteten och barns enorma nyfikenhet och lust att lära.

Lär genom intressen (3 av 3): Bejaka det naturliga intresset för berättelser!
Hur ofta har vi inte sett små barn ”låtsasläsa” böcker eller gå omkring och bära på en ganska sliten favoritbok?  Och hur vanligt är det inte att de önskar att vi läser om samma sagor? Barn vill gärna hålla en historia levande, kunna relatera till eller identifiera sig med handlingen och huvudpersonerna. Barn kan också ha ett starkt intresse för något som de vill veta mer om. Se det då som ett utmärkt tillfälle att koppla intresse till högläsning. Högläsning är viktig då den ökar läsförståelsen som i sin tur även väcker intresset för språket och vidare att skriva och läsa. Att få lust att läsa ger dessutom både spänning och glädje. Kanske kan det rent av vara pirater och äventyr som fångar barnens intresse just nu?   Jag har alltid sett till att ha många böcker synligt och tillgängligt i förskolemiljön. Böcker som aktuellt kopplar till årstider, högtider, helger och det som intresserar barnen och har naturlig koppling till det som vi gör i barngruppen. Om man erbjuder olika sorters böcker och som komplement till allt övrigt material utvecklar barn ännu större intressen enligt min erfarenhet. Jag placerar böcker i hyllor, lite sorterat efter ämnen, gärna sifferböcker exempelvis bredvid material som rör matematik och så vidare. Jag lägger även stor vikt vid att det finns tillgång till både fotografier och tecknade bilder. Allt för att barnen ska få så rik variation i fakta och bildspråk som möjligt. Att läsa tillsammans är givetvis förknippat med en mysig och avkopplande stund. Låter vi barnen dessutom dela sina erfarenheter under lässtunder stimuleras ett kooperativt lärande. Viktigt i högläsning är att få barnen att uppmärksamma en början, mitten och ett slut. Att ges möjlighet att hålla en handling och historia levande och sedan kunna tillåtas vara laborativ med den är också roligt och kreativt. Genom att lära och leka med nya ord, begrepp och sammanhang stimuleras fantasin och det underlättar relaterande till verkligheten. Ger man barnen stort talutrymme efter läsningen kan de gärna återberätta och summera handlingen tillsammans. Session Högläsning/intresse Läs och gör barn uppmärksamma på bild och symbolspråk omkring dem kontinuerligt och dagligen. Se till att ha böcker, bilder, språkkort och dokumentationer tillgängligt och synligt för barnen. Försök fånga barnens intressen och se till att ha böcker i aktuella ämnen i miljön, gå till biblioteket alternativt uppmuntra barnen att ta med böcker hemifrån. Ett utmärkt tillfälle är att tillåta barnen i dialog med vårdnadshavare ta med en favoritbok. Detta gynnar samarbetet kring barns intressen samt ger inflytande och delaktighet i verksamheten. Under samlingar har jag läst för alla barn så att vi tillsammans kan få ta del av de böcker som tas till förskolan. Inled alltid en stund av högläsning med att fråga om någon läst boken och vet vad den handlar om. Genom att tillsammans titta på bilden på framsidan kan vi då förutspå handlingen? Jag upplever att när man ställer öppna frågor under lässessioner (vad- eller hur-frågor) blir det ofta naturligt och utan värdering som barnen berättar och delger sina erfarenheter, tankar och reflektioner. Tar man pekfingret till hjälp och följer texten i boken blir det extra tydligt enligt min erfarenhet när vi läser för barn. Då uppmärksammar de hur det går till att man läser uppifrån och ner och från vänster till höger. Berikande är det på många sätt då de ser olika tecken, symboler och uppfattar bildspråk. Genom högläsning lär barn sig omedvetet uppbyggnad av ord, lär sig nya begrepp, får tydliga inblickar i olika sammanhang samt ökar sin koncentration. Rösten och tonläget man använder sig av är också intressant liksom att eventuellt ha föremål tillgängligt som förstärker berättandet. Återberätta och reflektera alltid i slutet för att fånga upp om barnen uppfattat en början, mitten och ett slut. [caption id="attachment_2841" align="alignleft" width="300"] Pino på skattjakt hittar ni under ämnet Språk i Pinos egen spellista![/caption] I Jaramba Förskola hittar ni inlästa böcker som är perfekta för barnen att samlas kring. En av de senaste är "Pino på skattjakt", en spännande berättelse som ni kan samlas kring för att sen gå på skattjakt i Jaramba efter ännu mer pirat-relaterat skoj! [caption id="attachment_2836" align="alignnone" width="250"] Hitta paren bland piratsaker Ledtråd: Leta i Matematik/Färg & Form[/caption] [caption id="attachment_2840" align="alignnone" width="250"] Sortera piratskatten Ledtråd: Leta i Matematik/Färg & Form[/caption] [caption id="attachment_2837" align="alignnone" width="250"] Pussel med piratskepp Ledtråd: Leta i Matematik/Pussel[/caption] [caption id="attachment_2838" align="alignnone" width="250"] Stava piratord Ledtråd: Leta i Språk/ABC 3-6 år[/caption] [caption id="attachment_2839" align="alignnone" width="250"] Peka/klicka på piratord Ledtråd: Ligger i Språk/ABC 1-2 år[/caption]      
fredag 19 Jan 2018 kl 16:40
Lär genom intressen (2 av 3): Var bor djuren?
Barn söker som sagt kunskap naturligt efter det som väcker intresse och ett exempel på något som är spännande och fascinerande för alla åldrar är Världens djur. Karaktärer i böcker, film och spel är ofta djur precis som många leksaker och kramdjur, så barn exponeras mycket för dessa i olika tappningar. Så det är bara naturligt att förr eller senare uppstår frågan: var bor djuren på riktigt? Djur och kontinenterna är vanligt som tema eller projekt i förskolan och något som kan ta olika riktningar och kännas oändligt och lärorikt. Som världsmedborgare kan man inte heller få nog av fakta från våra olika kontinenter. Genom att lära om djur och andra levande ting och deras livsvillkor, lär man sig också att visa respekt. Man utvecklar den empatiska förmågan och tar ansvar. Jag upplever att när man talar om djur så blir det också tydligare hur man kan påvisa kretslopp och att allt hör ihop i natur och djurrike. Man kan givetvis väva in allt möjligt spännande om våra kontinenter under resan runt jorden. Session Börja med att gå från det stora till det lilla genom att visa en jordglob och visa på var land och vattnen finns. Benämn sedan de olika kontinenterna. Belys en kontinent i taget. Nämn kortfattat och visa bilder på de djur som är mest typiska för den kontinenten. Gör sedan Jarambas aktivitet ”Världens djur” Det kan vara roligt om barnen sedan själva får göra en avbild över kontinenterna och rita eller klistra djurbilder till rätt kontinent. Är det något djur som specifikt intresserar, stanna då upp och sök mer fakta tillsammans. Flödet av barns samlade tankar och erfarenheter genererar ett kooperativt lärande. Består barngruppen av olika nationaliteter kan det vara extra lärorikt att under samling även bjuda in föräldrar att delta, visa bilder från olika platser, titta på mat, språk, människor, byggnader och annat som intresserar barnen. Att se likheter och skillnader hos fenomen fascinerar. Ur läroplanen för förskolan: 2.2 UTVECKLING OCH LÄRANDEFörskolans verksamhet ska präglas av en pedagogik där omvårdnad, omsorg, fostran och lärande bildar en helhet. Verksamheten ska genomföras så att den stimulerar och utmanar barnets utveckling och lärande. Miljön ska vara öppen, innehållsrik och inbjudande. Verksamheten ska främja leken, kreativiteten och det lustfyllda lärandet samt ta till vara och stärka barnets intresse för att lära och erövra nya erfarenheter, kunskaper och färdigheter. Verksamheten ska bidra till att barnen utvecklar en förståelse för sig själva och sin omvärld. Utforskande, nyfikenhet och lust att lära ska utgöra grunden för förskolans verksamhet. Den ska utgå ifrån barnens erfarenheter, intressen, behov och åsikter. Flödet av barnens tankar och idéer ska tas till vara för att skapa mångfald i lärandet.
fredag 12 Jan 2018 kl 10:33
Lär genom intressen (1 av 3): Vad kan Hello Kitty göra för stavning och räkning?
Jag funderar ofta på olika sätt att ta del av barns verklighet och aktivt följa med på deras resa till kunskap genom att ta reda på deras intressen. Med hjälp av tematiskt arbete och med karaktärer som finns omkring dem i deras erfarenhetsvärld kan du också hitta nyckeln till deras intresse! För några år sedan jobbade jag med temat Disneyfilmer med en barngrupp. Det startade med att barnen lekte och pratade om filmer. Vi började därför söka efter bilder, läsa böcker, lyssna på filmmusik med mera. Under våra samtal visade det sig vara de olika personligheterna och karaktärerna som var av största intresse, egentligen inte själva handlingen i filmen. Genom att lyssna och ställa öppna frågor förstod vi att det var främst vad som var ont och gott i karaktärerna som fångade barnen. Vi tillförde därför material som tidningar och olika sorters ritmaterial. Tillsammans letade vi efter olika känslouttryck och det blev ett litet projekt inom temat som varade under en kortare period. Vi pedagoger kom fram till att vi även kunde använda oss av befintligt material, känslokort, att koppla till detta. Temat fortlöpte sedan med att titta på olika klädesplagg och smycken, göra egna halsband, räkna och sortera pärlor. Det skapades också egna bilder på karaktärer som barnen tyckte saknades i filmerna. Några barn namngav och skrev små korta meningar om dem. Föräldrar kunde även bidra med böcker, kataloger och leksakstidningar. När man arbetar tematiskt är det utifrån något som barnen funnit intresse i. Hur vi sedan tillsammans, barn och vuxna, för dialog är avgörande och det driver arbetet framåt. I samtal och under aktiviteter i barngrupp är pedagoger medforskande. Det innebär att pedagoger tillsammans med barn sätter ord på det som händer runtomkring. Man delar upplevelser och tar frågor som dyker upp seriöst. Genom att ställa öppna frågor, så kallade ”hur-frågor” i meningsfulla sammanhang, kan pedagoger vidsynt studera de läroprocesser som barn är involverade i. Under de här pågående processerna riktas barns uppmärksamhet mot företeelser och händelser som har en anknytning till det man rör. Det är därför avgörande att aktivt lyssna på barns tankar, idéer och teorier och bekräfta dem. Givetvis låter man barn pröva sina egna hypoteser och uppmuntrar initiativ under tiden vilket gynnar lärandet. Att låta barn komma i kontakt med och parallellt utmanas och undersöka med olika material påvisar riktningar och synliggör fenomen och samband. Att arbeta med tema i förskolan kan därför liknas vid en ämnesfördjupning som kan fortsätta nästan oändligt. Det här kan man tänka på om man vill använda barns intressen som en ingång till fördjupning i viss kunskap: Reflektion! Det är betydelsefullt att kontinuerligt reflektera, tydliggöra, synliggöra och dokumentera barnens aktiviteter och även göra föräldrar delaktiga i processer. Dialog! Lika viktigt är det att ständigt föra dialog i personalgruppen där man reflekterar kring hur man kan gå vidare och fortsätta utmana. Att hålla sig uppdaterad! Kända karaktärer inom populärkulturen är oftast det som tilltalar barn. Idag finns en hel uppsjö av dessa som fångar barns intresse vilket gör att kan det vara svårt att hänga med i alla trender och hålla sig uppdaterad men det kan vara väldigt roligt att bara höra med barnen vad de gillar mest för tillfället. Att karaktärer och identitet hör ihop! Barn kan genom sitt identitetssökande leva sig in i olika karaktärer under olika perioder och sammanhang. En del av dessa karaktärer upplevs möjligen som till exempel stereotypa bilder av hur manligt och kvinnligt bör vara enligt normer. Det innebär inte att vi uppmuntrar till att inta stereotypa könsroller och inte kan vara normkritiska, men med hjälp av olika figurer som man intresserar sig för kan man lära sig saker och skapa utrymme för samtal. Att utmana sina uppfattningar! Ibland kanske man inte är helt överens med barnens intresse för vissa karaktärer av olika anledningar, men det viktiga att ta till vara på är just deras intresse, inte karaktären i sig. Hello Kitty, som enligt beskrivning är en gullig karaktär som talar från sitt hjärta, är kanske inte den figur man oftast förknippar med lärande. Men hon kan vara just en sådan karaktär som flertalet barn identifierar sig med under en period. Därför kan det vara av intresse att Jaramba nu presenterar Hello Kittys spellista, fullmatad med räkning, ordkunskap och stavning. Ur läroplanen för förskolan: Verksamheten skall utgå från barnens erfarenhetsvärld, intressen, motivation och drivkraft att söka kunskap. Barn söker och erövrar kunskap genom lek, socialt samspel, utforskande och skapande, men också genom att iaktta, samtala och reflektera. Med ett temainriktat arbetssätt kan barnens lärande bli mångsidigt och sammanhängande. (Lpfö 98/10 s.6-7)
tisdag 2 Jan 2018 kl 16:04
Översikt för 2018: Nytt år – nya möjligheter!
Jag vill börja med att ge er ett stort Tack för alla kloka synpunkter och er feedback under hösten! Era önskemål och åsikter är oumbärliga för att vidareutveckla Jaramba Förskola och göra den till en tjänst ni verkligen har nytta av. Nu går vi in på ett nytt år, och vad kan man då förvänta sig av vårterminen? Här i bloggen kommer jag att fortsätta med att belysa olika teman och ge tips på sessioner. I januari kommer en helt ny spellista med Hello Kitty, och i samband med det tänkte jag ta upp temaarbeten och hur man utgår från barnens intressen i förskolan. Under månaderna februari, mars och april koncentrerar vi oss närmare på matematik och språk. Inledningsvis blir det uppslag kring hur man kan arbeta med språkutvecklande övningar kopplat till bilderböcker. Därefter fördjupar vi oss i matteaktiviteter som Jaramba har utvecklat i samarbete med Natur & Kultur. En digital motsvarighet till det populära läromedlet Aktivitetskort i Förskolan. I maj känns det naturligt att titta närmare på djur och växter, och det kombineras med stavning och andra ordberikande aktiviteter. När det närmar sig juni månad uppmärksammar vi aktiviteter med musik och sång. Det finns även planer för skolförberedande aktiviteter för 6-årsgrupper. Bland annat aktiviteter och sessioner med trafik, rim, ljudningsövningar, svårare ord och naturvetenskap med inriktning mot hållbar utveckling. Dessutom kommer vi att ge mer utrymme för geografi och djur, som vi har märkt är mycket uppskattat hos barnen. Under våren kommer jag även att bjuda in gästbloggare och låta Jarambas författare och övriga spännande upphovsmän presentera sig och sitt material. Ur förskolans uppdrag i läroplanen: Förskolan ska erbjuda barnen en trygg miljö som samtidigt utmanar och lockar till lek och aktivitet. Den ska inspirera barnen att utforska omvärlden. I förskolan ska barnen möta vuxna som ser varje barns möjligheter och som engagerar sig i samspelet med både det enskilda barnet och barngruppen. Att skapa och kommunicera med hjälp av olika uttrycksformer såsom bild, sång och musik, drama, rytmik, dans och rörelse liksom med hjälp av tal och skriftspråk utgör både innehåll och metod i förskolans strävan att främja barns utveckling och lärande. Detta inbegriper också att forma, konstruera och nyttja material och teknik. Multimedia och informationsteknik kan i förskolan användas såväl i skapande processer som i tillämpning.
torsdag 28 Dec 2017 kl 8:00
Dags för en liten terminavrundning!
Det här året tillsammans med Jaramba har gått fort och varit väldigt lärorikt och roligt. Jag blev inkopplad under tidig vår för att bidra till att förenkla för förskolepersonal så att innehållet i appen blir tydligt, användbart, tryggt och roligt för våra barn. Responsen och samarbetet från er pedagoger bekräftar nu att vi är på rätt väg. Vi tänker alla framåt och kommer att förbättra och fortsätta erbjuda nya spännande aktiviteter så missa inte bloggen nästa vecka. Då kommer det en översikt för hela våren 2018! Nedan kan ni läsa en sammanfattning av det gångna året och se vad som varit mest poppis i Jaramba i topp-listorna. Under 2017 växte Jaramba med mängder av nytt innehåll, fyllde 1 år och började förskolan, allt inom loppet av några månader. Inför nyår känner vi, som så många andra, att det är dags att sammanfatta det gångna året i ett par citat, några siffror och ett par korta historier om Sveriges största app för små barn. Men framförallt vill vi prata om 2018 – året då Jaramba lär sig att gå! Jaramba har börjat i förskolan! Som många av er redan vet lanserades Jaramba Förskola under hösten, en variant på appen Jaramba speciellt framtagen för pedagoger inom Sveriges förskoleverksamheter. Arbetet med Jaramba Förskola påbörjades dock tidigt under våren och innefattade många, långa samtal och utforskningar mellan vårt innehållsteam, pedagogen Agnetha Levan och samarbetspartners som läromedelsförlag och testgrupper i förskolan. Genom deras insikter och råd riktade vi in oss på att göra en app som dels gjorde pedagogernas arbete med digitala läromedel enklare att både planera och sätta igång med spontant. Samtidigt såg vi till att inte kompromissa för mycket med det vi alltid sätter i främsta rummet: barnens upplevelse av appen. Jaramba Förskola släpptes till en liten grupp förskolepedagoger som föranmält sig på vår hemsida och responsen har sedan dess varit överväldigande positiv. Nu ser vi fram emot att tillsammans med denna växande grupp utforma en fantastisk version av Jaramba Förskola som tar hänsyn till ännu fler behov hos både barn, pedagoger och föräldrar – en app som erbjuder det mesta helt enkelt! Vi har fyllt 1 år! Under tiden för releasen av Jaramba Förskola passade vi även på att fira Jarambas första år ute i världen. Och oj vad appen har växt till sig! Förutom att den uppdaterats med över 100 nya aktiviter under året har den även fått en hel del tekniska uppdateringar som gör den snabbare, stabilare och ännu lättare att använda, både för barn och föräldrar. Vi har lyssnat på vad ni har att säga! Och nu låter det ju som att vi har gjort så himla mycket bra under 2017 att en kan undra varför vi ens behöver komma tillbaka efter helgerna, men vi vet bättre än någon annan att det finns gott om utrymme för förbättringar. Nästa år är en del av vårt löfte att bli bättre på sättet vi kommunicerar med våra användare och kunder, visa vårt innehåll tydligare och göra det lättare för er föräldrar och pedagoger att se hur mycket Jaramba egentligen erbjuder. Vi planerar även en hel del samarbeten med våra kära innehållsleverantörer och hoppas att vi ska kunna erbjuda intressanta saker utanför appen liknande det som ni redan nu hittar på Agnethas blogg /Pedagogen. Sen kommer vi givetvis fortsätta jobba på att göra Jaramba till en ännu bättre tjänst där du som förälder får mer att säga till om gällande ditt barns upplevelse samtidigt som vi blir bättre på att hjälpa barn som utforskar på egen hand att hitta det de är intresserade av. Och vi är långt ifrån klara! Kort sagt tänker vi helt enkelt att 2018 är året då vi går från att krypa fram till att resa oss för att prova våra ben i så stora steg vi bara kan förmå – och vi hoppas att ni alla är beredda att hänga med! Så rundar vi av den här höstterminen (även om jag uppdaterar redan i nästa vecka). Nu hoppas jag att ni alla får en riktigt God Jul så ses vi igen inför terminsplaneringen! /Pedagogen Agnetha Topp 5 aktiviteter: 1. Mata draken Rödis 2. Fotbollsspelet 3. Måla fritt 4. Kapten Habhabs labyrint 5. Vad vill du ha på din smörgås? Topp 5 spellistor: 1. Prinsar & prinsessor 2. Hemma & runtomkring 3. På bondgården 4. Sport 5. Fordon
fredag 22 Dec 2017 kl 17:20
Julpyssel (3 av 3): Lucia, pepparkakor och ett utmärkt tillfälle att bjuda in föräldrar!
Hur firar ni Lucia? Luciatåg med traditionella kläder, eller finns det utrymme för nya figurer såsom snögubbar exempelvis? Uppmuntra barnen att klä ut sig till vad de vill, och se vad som händer med stereotypa könsföreställningar! När Luciafirandet är i antågande vill man även gärna baka en hel del som ska bjudas på under själva Luciadagen. En mysig tradition som jag har haft på föregående arbetsplatser är att ordna en bak- och pysselkväll tillsammans med föräldrar. Det blir ett bra sätt för föräldrarna att få inblick i verksamheten och ta del av barnens vardag och miljö. Ett prestigelöst sätt att samlas kring samma aktiviteter på lika villkor. Och sitter man i smågrupper blir det också lättare att lära känna varandra. Att låta föräldrarna pynta på förskolan inför jul är ett sätt att ge dem inflytande. Förskolans personal eller föräldragrupper kan stå för införskaffandet av material till diverse pysselstationer. En aktivitet kan vara att baka och dekorera sin egen stora pepparkaka i form av ett hjärta. Vad som kan behövas förutom givetvis deg, kavlar, bakplåtspapper och mjöl är röda band, kristyr och eventuellt nonstop-choklad eller annat dekorationsmaterial. Extra fint är det att skriva barnens namn på pepparkakorna och hänga upp dem i fönstren på förskolan. En aktivitet som kan passa i detta sammanhang är pepparkakspusslet i Jaramba. För er som tycker att det vore roligt att göra lite ovanliga former på pepparkakorna så har vi bifogat en pepparkaksvariant på vår egen orangea Jaramba-bläckfisk! (Den går självklart att göra grön också för er som föredrar förskoleversionen.) Jarambas pepparkaksrecept Ingredienser: 1½ dl mörk sirap 3 dl socker 200g smör 1½dl vispgrädde 1msk mald ingefära 1msk mald kanel ½ msk malda nejlikor ½ msk malen kardemumma 1msk bikarbonat 10-11dl vetemjöl Tillvägagångssätt: Smält och rör ihop sirap, socker och smör i en kastrull. Tillsätt sedan grädde och kryddor och rör om ordentligt. Rör ned mjöl o bikarbonat. Tillsätt resten av ingredienserna och knåda sedan ihop ”degen”. Låt vila i kylskåpet minst en natt. Kavla ut och tryck ut olika former. Grädda sedan mitt i ugnen, ca 5 min i 200 grader. Orange kristyr Ingredienser: 4 dl florsocker 1 äggvita 1 tsk ättiksprit Orange karamellfärg Tillvägagångssätt: Blanda och rör ihop florsocker, äggvita och ättika i en bunke.Vispa kristyren med elvisp några minuter så att den blir hård. Dela på kristyren i två skålar för att färga en del med 2 droppar karamellfärg. Gör så här: 1. Skriv ut och klipp ut mallen (ni hittar den bifogad nedan). 2. Lägg mallen på degen och skär ut formen 3. Grädda och sätt vit glasyr längs kanten 4. Täck resten av pepparkakan i den orangea glasyren 5. Använd vit glasyr för ögon och mun, använd smulor eller skuren pepparkaka till pupillerna jaramba_mall_pepparkaka_blackfisk
tisdag 12 Dec 2017 kl 13:50
Julpyssel (2 av 3): Gör snön till en del av ert skapande arbete!
Förhoppningsvis har vi lite snö utomhus nu och barngruppen har kunnat aktivera sig med att bygga och konstruera med den. Ni kanske till och med har gjort något experiment med att ta in snö eller färga den utomhus med karamellfärg eller temperablock. Eller mer traditionellt byggt snögubbar eller snölyktor. Flertalet barn känner till figuren Olof i filmen Frost. När barnen har en stark igenkänning eller har intresse för en figur lockar det ofta till ett mer lustfyllt lärande. Denna veckas pysseltips är en snögubbe som faktiskt är lite lik Olof. Att arbeta med tryck är något som de flesta barn tycker om. Men den sensoriska upplevelsen att trycka med fötter kanske inte alla har gjort tidigare. Det är en lite tokrolig, kladdig aktivitet och där resultatet blir väldigt personligt om inte annat. Vill man inte färga fötterna och trycka kan man givetvis måla fritt eller trycka med en potatis i stället. Gör så här: Ta fram ljusblå, bruna och svarta tunna pappersark, vit flytande täckfärg, och en orange och svart tuschpenna. Tips att ha handdukar, hushållspapper och en större balja med ljummet vatten nära till hands så att det går lätt att tvätta av barnens fötter. Börja med att göra fottrycket på ett ljusblått ark. Medan det torkar, klipp ut armar och hatt i svart och brunt enligt bild. När det har torkat ordentligt rita knappar, morotsnäsa och ögon. Klistra sedan dit armar och hatt. Det blir extra fint om man klipper ut runt konturerna så att det blir som en inramning. Aktiviteten Pinos snögubbe i Jaramba kan vara roligt att kombinera med just denna pysselaktivitet. Ni hittar aktiviteten under ämnet Språk i Pinos egen lista.
fredag 8 Dec 2017 kl 15:40
Julpyssel (1 av 3): Så här skapar vi samhörighet med lite lim och en sax!
Det är få traditioner som lockar och pockar med så många aktiviteter som julen. Julsånger som ska övas inför luciatåg, pyssel som ska göras i alla dess former, lekar, ringdans och julböcker som ska läsas. Denna högtid väcker också känslor av samhörighet, förväntan, glädje och eftertänksamhet. Helt enkelt ett perfekt tillfälle att uppmuntra barnens kulturella nyfikenhet! Idag när vi lever i ett internationaliserat samhälle ställs det krav på ett inkluderande förhållningssätt, vi måste föra barnens egna kulturarv vidare och samtidigt öka förståelsen för andra kulturers seder och bruk. Här blir det viktigt att utveckla vår kreativitet, skapa nya traditioner och att bejaka nyfikenheten hos barnen att lära nya saker. Ett effektivt sätt är att titta på bilder och filmer på temat och prata om olika sätt att fira på. Låta barnen själva få ta plats att berätta om sina traditioner och tankar. Under Förskolans uppdrag i läroplanen finner vi det här: "Medvetenhet om det egna kulturarvet och delaktighet i andras kultur ska bidra till att barnen utvecklar sin förmåga att förstå och leva sig in i andras villkor och värderingar. Förskolan kan bidra till att barn som tillhör de nationella minoriteterna och barn med utländsk bakgrund får stöd i att utveckla en flerkulturell tillhörighet." Ett sätt att utöka samhörighet i barngruppen är att göra lite större gemensamma pysselaktiviteter. Det är roligt och fint att hänga upp resultatet i hallen eller på en central plats så att alla kan ta del av det och känna igen sin egen del i ett större sammanhang. Ett tips i juletid är att göra en stor gran av utklippta pappershänder. Det går till på följande sätt: Ta fram tunna pappersark i olika gröna nyanser där barnen själva väljer sin nyans. Låt dem sedan rita av sin egen hand för att klippa ut. När alla barnen fått göra sin egen, samla ihop samtliga och klistra upp dem på ett stort, svart ark med fingrarna neråt till formen av en gran. Klistra små röda flirtkulor eller utklippta röda cirklar samt glitter på granen. Gör en större guldstjärna till toppen. Att klippa är viktigt och jag är en stark förespråkare för den aktiviteten i barngrupp. Många barn jag har mött i äldre åldrar har haft svårt för att klippa och därför vill jag gärna låta barn klippa i mångt och mycket. Spara gärna små pappersrester och remsor och låt dem bara klippa dem i mindre bitar. Det här är något barn ofta tycker är väldigt roligt i sig och de älskar att klistra upp de små bitarna på färgglada ark så att de bildar roliga mönster och former. Dessutom gynnar klippa- och klistra-aktiviteter öga- och handkoordination. I Jaramba hittar ni även en Klä granen-aktivitet som kan passa utmärkt för att träna samma egenskaper med ett härligt jultema!    
fredag 1 Dec 2017 kl 11:41
Så använder du Jaramba Förskolas fokuslås!
Ibland kan man vilja stanna upp med barnen i en aktivitet och befinna sig i nuet, mitt i barns nyfikenhet och utvecklande. Det kan vara för att öka förståelsen för något de finner ett intresse för eller för att koppla det till något annat lärande. På så sätt kan du skapa nya förutsättningar och möjligheter genom den aktiviteten! Att kunna "låsa" Jaramba Förskola vid en övning eller en spellista var ett behov som ni lyfte tidigt i feedbacken. Det har vi nu lagt till en lösning för. Uppe i det vänstra hörnet inne i aktiviteter och vissa av listorna hittar ni en vit knapp med ett orange hänglås, det kallar vi för "fokuslåset". Kika gärna på videon för att se hur det funkar och testa det gärna i någon av aktiviteterna. Vi hoppas att det ska underlätta ert arbete och göra era sessioner med Jaramba Förskola ännu roligare och intressantare för barnen! Så här gör du: 1. Gå till den aktivitet du vill fokusera på 2. Klicka på hänglåset 3. Knappa in koden för att bekräfta att du är en vuxen 4. Nu är fokuslåset aktiverat! För att låsa upp går du igenom samma process igen. 1. Klicka på hänglåset 2. Knappa in koden 3. Nu är aktiviteten upplåst!
fredag 24 Nov 2017 kl 12:00
Så genomför du en session om färger och mönster
De flesta förskolegrupper leker och skapar dagligen kring färg och mönster både medvetet och omedvetet. Att mer aktivt uppmärksamma barnen på begreppen öppnar upp en hel värld av kreativt och roligt lärande. Som pedagog märker man intresset i barngruppen när barnen frågar efter vissa färger och mönster, söker sig till eller sorterar efter dem. Rikta då mer uppmärksamhet till kläder och föremål omkring barnen genom att specifikt benämna ”Kan jag få den blå bollen?”, eller ”den prickiga tröjan” istället för bara boll och tröja. Låt dem sedan upptäcka själva och dela med sig av gemensam kunskap till varandra genom olika sorteringsaktiviteter. Försök även få dem att hitta saker med liknande färger och mönster i miljön. Läs mer om färger och mönster i mitt förra inlägg! Tips på hur man kan lägga upp en kortare session: Sjung Färgsången tillsammans Be barnen ta med ett föremål hemifrån som representerar en färg i taget som ni lyfter fram och presentera i grupper eller under samling. Måla sedan med vattenfärg, också en färg i taget. Med vattenfärg upptäcker barnen själva lättare nyanser av en och samma färg genom att ta mer eller mindre vatten och färg på penseln. Dokumentera kring barnens bilder. Tips på hur man kan lägga upp en längre session: Gör aktiviteter som Sortera bilar och Sortera knappar efter färg i små grupper. När barnen gjort ett par av dessa föreslår jag att i samma små grupper sätta sig i en liten samling centralt och med överblick över material i ett rum. En aktivitet som är populär och som jag ofta leker i barngrupp är att lägga föremål bredvid eller på ett pappersark som illustrerar den färg vi belyser. Vill man fokusera på mönster i stället så kan man leka leken på samma sätt fast med ett ark illustrerat med ett mönster. Titta sedan tillsammans på filmen Baby Iggys lera för att efteråt prata om och befästa begreppen under samling. Ställ frågor som ”Vad var blått i filmen?, ”Minns ni något som var rött?” osv. Till samling eller i smågrupper kan det även vara roligt att följa upp med att ta med utklippta eller utskrivna bilder hemifrån på föremål i lika färger eller mönster. Gör stora collage på förskolan med en färg i taget. Eller titta på nyanser och lägg föremål eller pappersbitar i olika nyanser och gradera från begreppen mörkt till ljust och tvärtom. När jag dokumenterar använder jag de här stödstolparna: 1. Vad är våra tankar/bakgrund till aktiviteten? 2. Vilken utmaning vill vi ge till barnen? 3. Hur/vad gjorde barnen? 4. Vad sa de/Vad visade barnen intresse för? 5. Reflektioner från oss/Vad blev bra/mindre bra? 6. Hur går vi vidare? 7. Vilken är kopplingen till läroplanen? Just den här sessionen kopplar till följande i förskolans läroplan: Förskolan ska sträva efter att varje barn utvecklar sin skapande förmåga och sin förmåga att förmedla upplevelser, tankar och erfarenheter i många uttrycksformer som lek, bild, rörelse, sång och musik, dans och drama.
torsdag 16 Nov 2017 kl 16:06
Vad har fingerfärg och matematik gemensamt?
Det är få saker som ger en sån enorm respons hos barn som starka färger och roliga former. Men det handlar inte bara om att det ser roligt och lekfullt ut utan just färg och form har en väldigt viktig roll i deras utveckling. Framförallt när de får skapa och uttrycka sin kreativitet på egen hand! Just skapande aktiviteter går ofta hand i hand med matematik, precis som med exempelvis mönster. Barn upptäcker medvetet och omedvetet att mönster upprepar sig i deras omvärld, både utomhus och inomhus. I naturen finns de överallt och symmetri bland blommor och blad, i byggnader, gatstenar, golv och kakelplattor fascinerar oss ofta genom hela livet. Barn urskiljer både små och stora likheter och skillnader hos föremål och fenomen och de upptäcker att saker och ting återkommer, hur det lilla ingår i större sammanhang. Barnen i förskolan upplever, upptäcker, experimenterar och utforskar med hela kroppen och med alla sinnen genom olika uttryckssätt. Att arbeta kreativt är oftast lustfyllt, fantasirikt och innefattar mycket glädje,och vi bearbetar många upplevelser och erfarenheter genom skapandet. För att utforska det de upplever lägger de gärna saker i par, trär pärlor i ordning, gör pärlplattor, bygger lego efter mönster och ritar mandalas. De utvecklar på så vis en grundläggande matematisk förståelse för upprepning, geometriska mönster och talmönster. De flesta förskolor har idag en ateljéverksamhet vilket jag personligen tycker är ett utmärkt komplement till den dagliga verksamheten. Att kunna skapa i samklang med naturen, följa årstider, se skiftningar, arbeta kreativt kring traditioner och helger och att driva projekt utifrån barns intressen är både värdefullt och roligt. Idag ökar många förskolor tillgängligheten för barnen i ateljén och aktiviteterna är inte alltid lärarledda. Själva utförandet hamnar mer i fokus, inte resultatet. Tips inför dokumentationen: Om det finns en välfungerande ateljé underlättar det dokumentationen avsevärt eftersom man kan ha projekt framme under längre perioder. Att använda väggar i miljön för dokumentationer och skapande är definitivt inte bara till för att sätta upp och bocka av mål i läroplanen, utan det ska vara en plats för barn och vuxna att tillsammans ta del i processer i utveckling och lärande. Låt stå! I Jaramba finns ett flertal aktiviteter med färg- och formlära, målarövningar och annat kreativt. Här har jag tagit fram ett axplock med filmer och aktiviteter i Jaramba som sporrar barnens intresse för färger, former och mönster.
fredag 10 Nov 2017 kl 10:51
Så genomför du enkelt en session kring Naturvetenskap
Förskolegrupper är ute mycket så här i mitten på höstterminen och det finns mycket spännande ute i naturen att leka, lära och att skapa kring. Det är också en utmärkt utgångspunkt för att börja skapa en uppfattning för hur ett år ser ut och hänger ihop. Som med det mesta anser jag att det är fördelaktigt att utgå ifrån det stora för att sedan gå in på det lilla, ge ett helhetsperspektiv för att öka förståelsen. Skapa en helhetsbild över hur året ser ut tillsammans, liknande ett slags årshjul eller tidslinje, där man får en överblick över vad som händer i naturen samt även innefattar speciella helger och högtider. Inled gärna en samling tillsammans med barnen med att prata om årstider. Påvisa skiftningarna genom att visa barnen bilder, föremål och aktiviteter som händer under året i stora drag. Enligt min uppfattning blir det alltid roligare och fängslar barnen mer när man blandar riktiga föremål och bilder som symboliserar olika saker och fenomen. Jag har utifrån min erfarenhet märkt att barns mångfald och flöden av tankar och erfarenheter är väldigt gynnsamt för lärandet. Därför har jag också upplevt att flera av Jarambas aktiviteter går lika bra att göra enskilt som i mindre grupper. Flera av aktiviteterna går även att göra utomhus. Tips på hur man kan lägga upp en kortare session: Uppmuntra barnen att ta med bilder som representerar årstiden som är i fokus för att presentera inför gruppen. Jag föreslår sedan att i Jaramba göra aktiviteten Dra sakerna till rätt årstid där man parar rätt föremål med rätt årstid. Dokumentera sedan kring varje barns enskilda bild. Tips på hur man kan lägga upp en längre session: Ta med föremål eller en bild. Presentera sedan inför grupp, liten eller stor. Skapa en stor bild, likt ett årshjul eller en tidslinje, gemensamt av samlade bilder. Skriv frågeställningar som uppstår och dokumentera kring varje enskild bild. Samla föremål i naturen som är typiska för årstiden. Just nu är det ju mest aktuellt med höstlöv, kastanjer, kottar och så vidare. Leta ute i skogen eller på förskolegården. Använd gärna ett visningsbord i förskolemiljön där barnens upphittade föremål finns samlade. Gör även aktiviteten Stava träd utomhus där tydliga bilder finns representerade som kan användas för hitta blad och annat i omgivningen. Dokumentera kring dessa fynd. Dessa fynd kan givetvis sedan användas i ateljén för att göra lövtavlor, tryck, rönnbärshalsband eller annat kreativt. Om ett större intresse uppstår kring årstider kan man förslagsvis i smågrupper komplettera med aktiviteten”Kan du årets alla månader” och sedan ännu mer specifikt gå in på aktuell månad. Det här är ett sätt att ge föräldrar delaktighet och inflytande i verksamheten genom att låta barnen få ta med saker eller bilder hemifrån. Här kan de då även uppmanas att ta med böcker eller komma med idéer och visa intresse genom barnens frågeställningar hemifrån och ge feedback på verksamhetens innehåll. När man dokumenterar aktiviteter i barngrupp använder jag dessa dokumentations- och reflektions-stödstolpar att tänka kring: Vad är våra tankar/bakgrund till aktiviteten? Vilken utmaning vill vi ge till barnen? Hur/vad gjorde barnen? Vad sa de/Vad visade barnen intresse för? Reflektioner från oss/Vad blev bra/mindre bra? Hur går vi vidare? Vilken är kopplingen till läroplanen? I just den här sessionen skulle man kunna koppla att förskolan ska sträva efter att varje barn: utvecklar intresse och förståelse för naturens olika kretslopp och för hur människor, natur och samhälle påverkar varandra utvecklar sin förståelse för naturvetenskap och samband i naturen, liksom sitt kunnande om växter, djur samt enkla kemiska processer och fysikaliska fenomen utvecklar sin förmåga att urskilja, utforska, dokumentera, ställa frågor om och samtala om naturvetenskap känner delaktighet i sin egen kultur och utvecklar känsla och respekt för andra kulturer.
torsdag 26 Okt 2017 kl 16:34
10 tips till dig som vill använda digitala hjälpmedel i förskolan
Att få in lärplattor, appar och digitala läromedel i sin förskoleverksamhet kan vara både roligt och utmanande. Precis som alltid med förändringar och nya direktiv kan det vara svårt att hitta ett bra ställe att börja eller veta vilken kunskap som krävs. Här nedan har vi sammanställt 10 tips som gör det lättare för dig att både använda lärplattan och se vad den kan göra för nytta i ditt lärande om du inte kommit igång än. Glöm inte att kommentera och dela med dig om du har fler förslag på hur man använder digitala hjälpmedel i förskolan! 1. Se lärplattan som en extra resurs till undervisningen i förskolan! Om lärplattan används som ett verktyg i barnens utbildning kan det underlätta i undervisningsmomenten för pedagogen och för barnen. Viktigast är att lärplattan inte missbrukas utan används med måtta i gruppen. 2. Ta chansen att hänga med i den digitala utvecklingen! Häng med i den digitala utvecklingen för att enklare kunna introducera barnen till den formen av verksamhet och miljö. Som pedagog har du ett ansvar att hålla dig uppdaterad med det som händer utanför förskolans värld. 3. Glöm inte att lärplattan är ett mobilt verktyg. Lärplattan är smidig att ta med sig överallt, det är även roligt för barnen att integrera digital lek med fysisk lek. Ta med lärplattan om ni ska baka med barnen i köket, ha en vilostund eller om ni ska iväg på en utflykt. Det ni upplever på plats kan ni fortsätta öva och prata om på vägen hem. Om det blir svårt att komma ihåg allt ni upplevt, ta fram lärplattan och visa bilder eller filmer på det ni precis gjort. 4. Våga vara kreativ – ta med lärplattan utomhus! Ni har övat på en viss aktivitet inomhus och ska nu gå ut med barngruppen. Ta med lärplattan utomhus och fortsätt utforska samma övningar. I Jaramba-appen finns exempelvis en årstidslista som går att använda i alla väder. Utmana barnen och ställ frågor som ”Vad för typ av träd finns i skogen? Hur stavar man till det trädet?” Ta hjälp av lärplattan när ni känner att det behövs. 5. Fånga barns intresse med bilder! Barnen blir lätt engagerade av en film eller bilderbok som exempelvis Kompisböckerna i Jaramba Förskola-appen. I slutet av varje bok hittar ni även barnanpassade diskussionsfrågor som alla kan ta del av. 6. Gör det enkelt för barnen - alla lär på olika sätt! I lärplattan figurerar bilder, språk och ljud i samspel. Det blir då lättare för hela barngruppen att ta till sig och bli intresserade av det ni tänkte belysa. Olika former av verktyg i undervisningen gynnar även flerspråkiga barn och barn i behov av särskilt stöd. 7. Följ läroplanen när ni använder lärplattan! För att användandet av en lärplatta i undervisningen ska vara relevant för pedagoger är det viktigt att innehållet i lärplattan har en tydlig målsättning. Om barngruppen ska öva på ordförståelse ska även de digitala verktygen bidra till denna övning. På så vis kan pedagoger lättare följa läroplanens olika mål i alla förskolans moment. 8. Använd dig av lärplattans oändliga tillgång på information! Glöm inte att även barn i grupp kan samspela kring intressen. En lärplatta har ett oändligt flöde av relevant innehåll. Använd dig av appar eller gör en enkel sökning på internet för att få fram bra bilder eller övningar. Exempelvis att använda sig av lärplattan när ni pratar om farliga djur kan förstärka upplevelsen för barnen. Att höra hur ett lejon ryter eller se hur de rör sig på savannen är extra spännande för de små. 9. Du kan hålla dig uppdaterad med barnens intressen! Med hjälp av lärplattan kan pedagoger och barn upptäcka och utforska omvärlden tillsammans. Om barnen en dag pratar om Babblarna eller en sång de hörde på tv:n. Kan du enkelt lära dig sången eller hänga med i barnens intressen med hjälp av lärplattan. 10. Våga utforska lärplattan själv! Använd lärplattan och dess innehåll i andra kontexter. Var kreativ! Våga släpp papper och penna! Se det som kompetensutveckling och lärande. Missa inte klippet där jag pratar mer om min syn på digitala läromedel och hur jag känner inför de nya bestämmelserna. I förskolans läroplan finner man dessa rader som styrker användande av digital teknik. Förmåga att kunna kommunicera, söka ny kunskap och kunna samarbeta är nödvändigt i ett samhälle präglat av ett stort informationsflöde och en snabb förändringstakt. Förskolan ska lägga grunden till att barnen på sikt kan tillägna sig de kunskaper som utgör den gemensamma referensram som alla i samhället behöver (Lpfö 98/16).
fredag 20 Okt 2017 kl 13:16
Välkommen till Pedagogen – En blogg om barn och digitalt lärande!
I mina första två inlägg har jag valt att fokusera på hur vi som är pedagoger och föräldrar egentligen ska förhålla oss till digitala läromedel nu när det är ett krav från skolverket. I klippet pratar jag lite om min syn på digitala läromedel och hur jag som förskollärare jobbar med dem. Missa heller inte våra 10 tips till dig som vill använda digitala hjälpmedel i förskolan! Den digitala utvecklingen går i rasande snabb takt och vi måste acceptera att även digitala läromedel är en självklar del i utbildningen för våra barn och ungdomar. Här känner även jag själv som pedagog ett ansvar och en stor lust att lära mer och få utmanas. Utifrån min erfarenhet är det viktigt med delaktighet och inflytande från föräldrar i barnens utbildning. Genom att använda digitala läromedel både i förskolan såväl som hemma kan man samverka kring barnet och få inblick i det man gör i verksamheten under dagen och det som fångar barnet hemma. Detta kan sen underlätta för att hitta intressepunkter för eventuellt vidare arbete med barngrupperna. Hur känner ni pedagoger ute i Sveriges Förskolor? Vad tycker ni föräldrar? Ta gärna chansen att dela med er av era erfarenheter och tankar!
torsdag 19 Okt 2017 kl 15:39