få Jaramba Premium 2 månader
gratis med telia zone

Djur & växter (del 2 av 3): Gör djurteckningar och få dem publicerade i Jaramba!

torsdag 5 Apr 2018 kl 16:50

Efter vårt event med Natur & Kultur fick jag den starka uppfattningen att många av er vill se att barnen blir mer delaktiga som medproducenter.  Så nu ger vi barnen chansen att få ett egendesignat pussel i Jaramba!

“Våra vänner djuren” – vår utmaning till er förskolor att ni alltså ska låta barnen rita/måla/skapa bilder på djur som berör dem, och skicka sedan in bilderna till oss. (Fotografera dem och mejla oss på djur@jaramba.se senast den 30 april. Bifoga förnamn på konstnären samt förskolans namn. Genom att ni skickar in bilderna har ni därmed godkänt publicering i tjänsterna Jaramba och Jaramba Förskola tillsammans med förnamn och förskolans namn. Tips: Gärna kvadratiska bilder. Alla som skickar in sin bild har då chansen att få sitt eget pussel publicerat i Jaramba och i Jaramba Förskola. Håll utkik i bloggen för att se när det är dags!

I spellistan djur hittar ni massor av inspiration, bland annat ett klipp med den lilla katten Caden!

Många barn älskar som sagt djur, och djur är alltid lika spännande samt intressant att få mer fakta om.

Förslag på session:

Varför inte efter att ni samlat ihop bilderna sedan ha en kort samling kring de djur som barnen tilltalas av. Vet vi något om dessa djur, vad finns det för likheter och skillnader, vilka är mest populära och så vidare. Ställ gärna öppna frågor och låt barnen få utrymme att ställa egna hypoteser och sammanställ de fakta som kom upp för vidare dokumentation, utmaning eller reflektion.

Eller gör en egen ”sant eller falskt” i små grupp konstellationer. Jag gör ofta gärna egna små böcker tillsammans med barnen så att de kan skriva och illustrera mer kring de fakta som intresserar dem.

En annan uppskattad aktivitet enligt min erfarenhet är att klippa ut många bilder på olika djur och sortera sedan djur i husdjur, vilda djur eller efter andra kategorier som verkar kul. Ofta är egenskaper, boenden samt världsdelar mycket populärt. Dessa kan bli nya bestående sorteringsaktiviteter i miljön alternativt klistra upp sorteringen på stora pappersark synligt i miljön så att barnen får en tydlig överblick. Möjligheterna är många, näst intill oändliga.

Tusen tack ännu en gång för alla era synpunkter!

När man dokumenterar använder jag dessa dokumentation/reflektions stödstolpar att tänka kring alla aktiviteter i barngrupp:

  1. Vad är våra tankar/bakgrund till aktiviteten
  2. Vilken utmaning vill vi ge till barnen
  3. Hur/vad gjorde barnen
  4. Vad sa dem/Vad visade barnen intresse för?
  5. Reflektioner från oss/Vad blev bra/mindre bra?
  6. Hur går vi vidare?
  7. Vilken är kopplingen till läroplanen?

I just den här sessionen skulle man kunna koppla till/förankra i lpfö genom följande:

Förskolan ska sträva efter att varje barn

  • utvecklar sin nyfikenhet och sin lust samt förmåga att leka och lära,
  • utvecklar intresse och förståelse för naturens olika kretslopp och för hur människor, natur och samhälle påverkar varandra,
  • utvecklar sin förståelse för naturvetenskap och samband i naturen, liksom sitt kunnande om växter, djur samt enkla kemiska processer och fysikaliska fenomen,
  • utvecklar sin förmåga att urskilja, utforska, dokumentera, ställa frågor om och samtala om naturvetenskap,
  • Förskollärare ska ansvara för:
  • att arbetet i barngruppen genomförs så att barnen– upplever att det är roligt och meningsfullt att lära sig nya saker, – ställs inför nya utmaningar som stimulerar lusten att erövra nya färdigheter, erfarenheter och kunskaper,– stimuleras och utmanas i sitt intresse för naturvetenskap och teknik,
  • Arbetslaget ska ta vara på barns vetgirighet, vilja och lust att lära samt stärka barns tillit till den egna förmågan.