få Jaramba Premium 2 månader
gratis med telia zone

Djur & växter (del 3 av 3): Ut och upptäck våren!

onsdag 11 Apr 2018 kl 12:02

Våren är verkligen på väg, eller är den inte redan här?

Vi börjar vara ute än mer under dagarna och nu ser man fler kännetecken som minner om vårens antågande. Man ser knoppar på träd och buskar. Djuren vaknar till liv, inte bara våra vanligaste insekter och fåglar, men med klart tydligare ljud och kvitter på morgonen. En annan tydlig förändring är självklart också vädret och ljuset. Barn uppmärksammar allt detta liksom vuxna.

Det brukar då vara vanligt att hitta vårtecken som en aktivitet i förskolan.

Senare kikar de flesta liksom jag kanske vidare på lite kretslopp som exempelvis frö till färdig växt, utveckling puppa till fjäril eller yngel till groda och så vidare.

Ett intresse för just blommor och det som händer i naturen börjar ofta väckas i förskoleålder. Något som jag gjort mycket i barngrupper genom åren är att så och plantera såväl inomhus som utomhus. Alla möjliga sorters kärnor och fröer. Jag prövar mig fram hur de ska stå för bästa ljus. Sedan observerar jag tillsammans med barnen hur de tar sig. Vi märker likheter och skillnader och jag låter barnen ta hand om och vårda sina plantor på egen hand. Jag planterar gärna i glaskärl och i genomskinliga krukor så barnen får en tydlig bild i genomskärning på växtprocessen.

Det kan även vara extra spännande med plantor som ananas, avocado, eller varför inte en ingefära, krasse, citruskärna eller vitlök. Det är lätt att lyckas med solros annars plantera förslagsvis pumpa, ärtor, tomater, gurka och örtkryddor. Jag glömmer aldrig lyckan när en liten pojke fick ”helt riktiga” paprikor på plantan som han utryckte det. Använd fantasin och chansa. Det är hög tid att göra det nu om ni inte redan har börjat.

Kika gärna på nya aktiviteten ”Hitta katten/hunden” för att återknyta till föregående inlägg med djuren. Det kan vara kul!

 

Förslag på session

Märker ni ett intresse för de blommor och växter som poppar upp under våren.

Gör då aktiviteten klicka stava med våra vanliga svenska vårblommor och lyssna på boken “Svea planterar”

 

Använd ”blomboken” som ett litet underlag och gå på upptäcksfärd i närmiljön och ta med aktiviteten och leta ute.

Gå vidare med att plocka de blommor ni sett samt gör egna små böcker, torka blommorna, rita av eller skriv av. Texten finns i aktiviteten så låt barnen som vill skriva av orden och ljuda bokstäver tillsammans.

Uppmuntra barnen att ta med en blomma hemifrån, eller kanske en bild på en blomma, ta reda på fakta och gör collage. 

Eller varför inte måla och rita av blommorna ni hittat. Blanda gärna färgerna tillsammans för att se på nyanser. Upptäck samband med blommor och växter. Vilka är lika och är de olika färger beroende på årstid och så vidare. Gör ett eget memory av de blommor ni ritat av eller skrivit av namnen på från aktiviteten. Intressant kan det likaså vara att som sagt så och plantera blommor efter årstider. I förskolemiljön lär sig barnen naturligt att vårda och ansvara för miljön och allt levande. Ta gärna även vårdnadshavare till hjälp för att ta med skott eller frön/kärnor som de har med hemifrån. Automatiskt gynnas ett inflytande och och en delaktighet i verksamheten. Barn och vuxna ser det roliga med variation och det gynnar givetvis självklart ett kooperativt lärande.

Som med allt lärande blir det roligare att belysa våren genom att blanda aktiviteter med film, sagor och sång också. Glöm inte att flytta ut verksamheten utomhus!

När man dokumenterar använder jag dessa dokumentation/reflektions stödstolpar att tänka kring alla aktiviteter i barngrupp:

  1. Vad är våra tankar/bakgrund till aktiviteten?
  2. Vilken utmaning vill vi ge till barnen?
  3. Hur/vad gjorde barnen?
  4. Vad sa dem/Vad visade barnen intresse för?
  5. Reflektioner från oss/Vad blev bra/mindre bra?
  6. Hur går vi vidare?
  7. Vilken är kopplingen till läroplanen?

Förskolan ska sträva efter att varje barn

utvecklar sin nyfikenhet och sin lust samt förmåga att leka och lära,

 utvecklar intresse och förståelse för naturens olika kretslopp och för hur människor, natur och samhälle påverkar varandra,

utvecklar sin förståelse för naturvetenskap och samband i naturen, liksom sitt kunnande om växter, djur samt enkla kemiska processer och fysikaliska fenomen,

utvecklar sin förmåga att urskilja, utforska, dokumentera, ställa frågor om och samtala om naturvetenskap,

Förskollärare ska ansvara för

att arbetet i barngruppen genomförs så att barnen– upplever att det är roligt och meningsfullt att lära sig nya saker,

ställs inför nya utmaningar som stimulerar lusten att erövra nya färdigheter, erfarenheter och kunskaper,– stimuleras och utmanas i sitt intresse för naturvetenskap och teknik,

Arbetslaget ska

ta vara på barns vetgirighet, vilja och lust att lära samt stärka barns tillit till den egna förmågan,

Mål

Förskolan ska sträva efter att varje barn

• utvecklar sin förmåga att uttrycka sina tankar och åsikter och därmed få möjlighet att påverka sin situation,

• utvecklar sin förmåga att ta ansvar för sina egna handlingar och för förskolans miljö, visar respekt för allt levande och omsorg om sin närmiljö. och

• utvecklar sin förmåga att förstå och att handla efter demokratiska principer genom att få delta i olika former av samarbete och beslutsfattande.

Barns inflytande

De behov och intressen som barnen själva på olika sätt ger uttryck för bör ligga till grund för utformningen av miljön och planeringen av verksamheten.