få Jaramba Premium 2 månader
gratis med telia zone

Naturen som inspiration (del 1 av 3): Färgerna och intervju med Pernilla Stalfelt

torsdag 24 Maj 2018 kl 13:50

Ingen kan väl undgå att se fantastiska skiftningar ute i naturen? Som de olika nyanserna av grönt exempelvis.

Vi flyttar gärna den dagliga verksamheten mer och mer utomhus så här års där barnen har mycket fritt utrymme till att leka och upptäcka i naturen tillsammans. Sociala kontakter/relationer är också ofta mer etablerade nu mot slutet av terminen/läsåret. Barnen har knutit kontakter inom gruppen, de socialiserar sig med varandra och känner en trygghet som helhet. De ser varandras olikheter likt ett spännande färgspektrum och vem vet dessa relationer kan bli varaktiga för livet. Ett gemensamt intresse för just färger möter vi tillsammans överallt vilket attraherar och lockar till så mycket skapande lek och intressen i förskolan.

Vi pedagoger vill göra miljön attraktiv och lockande och tänker ofta färgkodat. Därför sorterar vi ofta och iordningställer i miljön efter färger. Barn kategoriserar också ofta omedvetet i sin miljö efter färg och form med mera. Jag ser verkligen atmosfären och miljöns betydelse för barnens lärande vilket stöttar och vägleder till gemensam kunskap och utveckling. Förskolan är en levande mötesplats för social, kulturell och kommunikativ stimulans. Barnen leker, lär och möter dilemman dagligen. De ska kunna växla mellan olika aktiviteter och få använda sin fantasi och kreativitet både inne såsom ute i naturmiljö. Boken Färgerna av Pernilla Stalfelt är också en utmärkt miljö att upptäcka alla nyanser av tillvaron i och nu finns den även i en digital version i Jaramba.

 

 

Session

Börja med att uppmärksamma färger kontinuerligt och använd begrepp som mörkt och ljust. Ställ öppna frågor till barnen som exempelvis hur ser den ut, vad hittar vi som är blått omkring oss, är det också blått och så vidare.

Upptäck boken “Färgerna” av Pernilla Stalfelt i Jaramba och peka och klicka er fram bland saker i olika nyanser av grundfärgerna. (Som pedagog titta även på intervjun här i bloggen och bli inspirerad av att blanda färger och upptäcka tillsammans med barnen.)

Använd förskolans rika miljö att titta på saker omkring er såväl utomhus som inomhus. Uppmana barnen att hitta saker i en speciell färg. Eller ta med hemifrån.

Roligt kan vara att sedan gradera fynden från mörkt till ljust och tvärtom. Varför inte ta och plocka gröna blad eller blå blommor. Blanda färger (flytande täckfärg att rekommendera)  , gradera dessa eller försök att hitta så många nyanser ni kan. Ta sedan in fler färger och blanda med för att hitta de ”rätta” nyanserna som matchar fynden eller upptäck nya tillsammans.

Något jag ofta har gjort som barnen har tyckt om är att göra collage av dessa fynd. Klistra blommor, blad eller kanske bilder efter färgnyanser och måla bredvid i nyans för att se tydligt hur man kan koppla ett föremål till en färg.

Barns flöde av tankar och kunskap bildar som sagt en bank av mångfald som i denna session och lek kring färger. Vilket är en ypperlig aktivitet för att fånga barns intressen inom så många olika områden.

När man dokumenterar använder jag dessa dokumentation/reflektions stödstolpar att tänka kring alla aktiviteter i barngrupp:

1. Vad är våra tankar/bakgrund till aktiviteten?

2. Vilken utmaning vill vi ge till barnen?

3. Hur/vad gjorde barnen?

4. Vad sa dem/Vad visade barnen intresse för?

5. Reflektioner från oss/Vad blev bra/mindre bra?

6. Hur går vi vidare?

 

Vilken är kopplingen till läroplanen?

I just den här sessionen skulle man kunna koppla till/förankra i lpfö

Förskolan ska sträva efter att varje barn

• utvecklar sin skapande förmåga och sin förmåga att förmedla upplevelser, tankar och erfarenheter i många uttrycksformer som lek, bild, rörelse, sång och musik, dans och drama,

2.2 UTVECKLING OCH LÄRANDE

Flödet av barnens tankar och idéer ska tas till vara för att skapa mångfald

i lärandet.

Förskollärare ska ansvara för

ges goda förutsättningar att bygga upp varaktiga relationer och känna sig trygga i gruppen,

2.3 BARNS INFLYTANDE

I förskolan läggs grunden för att barnen ska förstå vad demokrati är. Barnens sociala utveckling förutsätter att de alltefter förmåga får ta ansvar för sina egna handlingar och för miljön i förskolan. De behov och intressen som barnen själva på olika sätt ger uttryck för bör ligga till grund för utformningen av miljön och planeringen av verksamheten.

Arbetslaget ska

  • kontinuerligt och systematiskt dokumentera, följa upp och analysera varje barns utveckling och lärande samt utvärdera hur förskolan tillgodoser barnens möjligheter att utvecklas och lära i enlighet med läroplanens mål och intentioner,
  • använda olika former av dokumentation och utvärdering som ger kunskaper om förutsättningarna för barns utveckling och lärande i verksamheten samt gör det möjligt att följa barns förändrade kunnande inom olika målområden

Förskollärare ska ansvara för att verksamheten i sin helhet, dvs. dess förutsättningar, organisation, struktur, inne håll, aktiviteter och pedagogiska processer dokumenteras, följs upp och utvärderas.