få Jaramba Premium 2 månader
gratis med telia zone

Språk (1 av 3): Språket som leksak

fredag 2 Feb 2018 kl 14:03

Små barn har självklart olika grad av intresse för ord, ljud och senare stavelser. De hör och ser sitt skrivna namn och blir ofta nyfikna på tecken i alla dess former. I sin omgivning möter de mängder av ljud och symboler. De flesta barn är även tidigt intresserade av att skriva av, rita och kopiera skrivna ord och symboler. Uppmärksammar de skrivna ord och symboler kan de snabbt koppla till ord och företeelser. Att även koppla ihop bild eller symbol med ett ljud när de börjar leka och laborera med ljud såsom med rim och ramsor gör det ännu roligare och lärorikt. 

 

Barn som lyssnar aktivt i samtal, när vi sjunger och hör olika rim och ramsor uppmärksammar meningar och enskilda ord. De hör ord som låter likadant för att sedan börja lyssna efter stavelser och enskilda fonem. Därefter blir det naturligt att intressera sig för själva fonemet som avslutningsvis delas upp och sätts ihop till ord/fonem. 

Som jag nämnt tidigare följer jag med fingret samt uttalar ord och ljud när jag läser och såväl som när jag skriver inför barnen. Barn ser då ofta ord som hela ordbilder. På ett lekfullt sätt kan de då börja ”läsa” i helordsbilder.

På förskolan, brukar jag för att öka den språkliga medvetenheten, göra många rimlekar både i form av ramsor, bildkort som man kan matcha ihop i par samt flera klappa takten övningar och sånger.

Jag leker medvetet med aktiviteter som uppmärksammar vad börjar ordet på, men även så småningom med vad det slutar på, allt för att ge barnen så många enskilda ljud som möjligt. Hitta på historier med lika begynnelsebokstäver är alltid ett populärt inslag som jag har upplevt (Björnen Beata börjar baka bröd….). I en barngrupp jag hade häromåret hittade vi avdelningsvis på sånger och verser med alla färger kombinerat med djur och namn på samma bokstäver. Dessa sånger illustrerade barnen sedan själva. Jag placerar även ut många ordberikande kort i verksamheten. Språkkort med bild och text samt klistrar fast text på föremål i miljön där det står stol markerat på en stol exempelvis. Detta brukar intressera barnen samt att de då oftare ”läser” i bilder. Enligt min erfarenhet ökar såväl intresset för att skriva, kopiera av samt ser sina bokstäver i texter.

Session

Gör barn uppmärksamma på ljud genom att lyssna och ställa frågor som vad hörde ni, hur lät det eller hörde ni bilen och så vidare.

Lek kontinuerligt med rim och ramsor och få barnen med på tåget på så vis som att uppmana dem att ”kan ni rimma på ko, sko . Det är alltid bra att avsluta med frågor som hörde ni, lät det likadant, för att få en uppfattning om barnen tyckte det var roligt och har lyssnat och förstått.

Uppmärksamma både långa och korta namn såväl i tal som i skrift

”Lyssna och titta, Nils är ett kortare namn än Alexandra”

Klappa barnens namn i stavelser i takt .

Ett tips kan vara att göra det än mer tydligt och synligt om man lägger ut prickar under namnen för att markera.

Så här till exempel Carl (en prick),  Al bert (två), eller, So fi a (tre).

Uppmana barnen, om du har ett par olika föremål på en bricka, att hitta saker i miljön som börjar på samma bokstav eller låter nästan likadant. Hitta långa och korta ord.

Bjud in föräldrar till att kommunicera kring ord, symboler och ljud barnen är intresserade av. Låt barnen ta med eller leta upp bilder i tidningar på symboler och intressanta ord och sådant som rimmar på varandra.

Alltså först börja att ljuda och hitta bokstavsljud för att på så vis senare lära sig ords ljudmässiga uppbyggnad och för att kunna sätta i rätt ordningsföljd.

I Jaramba finns aktiviteter vilka har olika sätt att ljuda och stava på.

Nytt den här veckan är Stava med fordon men i listan ABC hittar ni flera roliga övningar.

När man dokumenterar använder jag dessa stolpar för reflektion och dokumentation kring alla aktiviteter i barngrupp:

1. Vad är våra tankar/bakgrund till aktiviteten?

2. Vilken utmaning vill vi ge till barnen?

3. Hur/vad gjorde barnen?

4. Vad sa dem/Vad visade barnen intresse för?

5. Reflektioner från oss/Vad blev bra/mindre bra?

6. Hur går vi vidare?

7. Vilken är kopplingen till läroplanen?

 

Just den här sessionen skulle man kunna koppla till följande i läroplanen för förskolan

“Förskolan ska sträva efter att varje barn utvecklar intresse för skriftspråk samt förståelse för symboler och deras kommunikativa funktioner,– stimuleras och

Förskollärare ska ansvara för utmanas i sin språk­ och kommunikationsutveckling.”