få Jaramba Premium 2 månader
gratis med telia zone

Lär genom intressen (1 av 3): Vad kan Hello Kitty göra för stavning och räkning?

tisdag 2 Jan 2018 kl 16:04

Jag funderar ofta på olika sätt att ta del av barns verklighet och aktivt följa med på deras resa till kunskap genom att ta reda på deras intressen. Med hjälp av tematiskt arbete och med karaktärer som finns omkring dem i deras erfarenhetsvärld kan du också hitta nyckeln till deras intresse!

För några år sedan jobbade jag med temat Disneyfilmer med en barngrupp. Det startade med att barnen lekte och pratade om filmer. Vi började därför söka efter bilder, läsa böcker, lyssna på filmmusik med mera. Under våra samtal visade det sig vara de olika personligheterna och karaktärerna som var av största intresse, egentligen inte själva handlingen i filmen. Genom att lyssna och ställa öppna frågor förstod vi att det var främst vad som var ont och gott i karaktärerna som fångade barnen. Vi tillförde därför material som tidningar och olika sorters ritmaterial. Tillsammans letade vi efter olika känslouttryck och det blev ett litet projekt inom temat som varade under en kortare period. Vi pedagoger kom fram till att vi även kunde använda oss av befintligt material, känslokort, att koppla till
detta.
Temat fortlöpte sedan med att titta på olika klädesplagg och smycken, göra egna halsband, räkna och sortera pärlor. Det skapades också egna bilder på karaktärer som barnen tyckte saknades i filmerna. Några barn namngav och skrev små korta meningar om dem. Föräldrar kunde även bidra med böcker, kataloger och leksakstidningar.

När man arbetar tematiskt är det utifrån något som barnen funnit intresse i. Hur vi sedan tillsammans, barn och vuxna, för dialog är avgörande och det driver arbetet framåt. I samtal och under aktiviteter i barngrupp är pedagoger medforskande. Det innebär att pedagoger tillsammans med barn sätter ord på det som händer runtomkring. Man delar upplevelser och tar frågor som dyker upp seriöst. Genom att ställa öppna frågor, så kallade ”hur-frågor” i meningsfulla sammanhang, kan pedagoger vidsynt studera de läroprocesser som barn är involverade i.
Under de här pågående processerna riktas barns uppmärksamhet mot företeelser och händelser som har en anknytning till det man rör. Det är därför avgörande att aktivt lyssna på barns tankar, idéer och teorier och bekräfta dem. Givetvis låter man barn pröva sina egna hypoteser och uppmuntrar initiativ under tiden vilket gynnar lärandet.
Att låta barn komma i kontakt med och parallellt utmanas och undersöka med olika material påvisar riktningar och synliggör fenomen och samband. Att arbeta med tema i förskolan kan därför liknas vid en ämnesfördjupning som kan fortsätta nästan oändligt.

Det här kan man tänka på om man vill använda barns intressen som en ingång till fördjupning i viss kunskap:

  • Reflektion!
    Det är betydelsefullt att kontinuerligt reflektera, tydliggöra, synliggöra och dokumentera barnens aktiviteter och även göra föräldrar delaktiga i processer.
  • Dialog!
    Lika viktigt är det att ständigt föra dialog i personalgruppen där man reflekterar kring hur man kan gå vidare och fortsätta utmana.
  • Att hålla sig uppdaterad!
    Kända karaktärer inom populärkulturen är oftast det som tilltalar barn. Idag finns en hel uppsjö av dessa som fångar barns intresse vilket gör att kan det vara svårt att hänga med i alla trender och hålla sig
    uppdaterad men det kan vara väldigt roligt att bara höra med barnen vad de gillar mest för tillfället.
  • Att karaktärer och identitet hör ihop!
    Barn kan genom sitt identitetssökande leva sig in i olika karaktärer under olika perioder och sammanhang. En del av dessa karaktärer upplevs möjligen som till exempel stereotypa bilder av hur manligt och kvinnligt bör vara enligt normer. Det innebär inte att vi uppmuntrar till att inta stereotypa könsroller och inte kan vara normkritiska, men med hjälp av olika figurer som man intresserar sig för kan man lära sig saker och skapa utrymme för samtal.
  • Att utmana sina uppfattningar!
    Ibland kanske man inte är helt överens med barnens intresse för vissa karaktärer av olika anledningar, men det viktiga att ta till vara på är just deras intresse, inte karaktären i sig. Hello Kitty, som enligt beskrivning är en gullig karaktär som talar från sitt hjärta, är kanske inte den figur man oftast förknippar med lärande. Men hon kan vara just en sådan karaktär som flertalet barn identifierar sig med under en period. Därför kan det vara av intresse att Jaramba nu presenterar Hello Kittys spellista, fullmatad med räkning, ordkunskap och stavning.

Ur läroplanen för förskolan:
Verksamheten skall utgå från barnens erfarenhetsvärld, intressen, motivation och drivkraft att söka kunskap. Barn söker och erövrar kunskap genom lek, socialt samspel, utforskande och skapande, men också genom att iaktta, samtala och reflektera. Med ett temainriktat arbetssätt kan barnens lärande bli mångsidigt och sammanhängande. (Lpfö 98/10 s.6-7)